Освітня програма для 7-10 класів

Спеціальної школи № 16 м.Києва

для дітей з інтелектуальними порушеннями

на 2023-2024 н.р.

Освітня програма ІІ ступеня спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату № 16 для дітей з інтелектуальними порушеннями розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти», наказу Міністерства охорони здоров'я України від 20.02.2013 № 144, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за № 410/22942 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів», наказів МОН України від від 12.06.2018 р. № 627 та 26.07.2018 р. № 813.

Освітня програма окреслює планування й організацію закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення здобувачами освіти обов'язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти,

Освітня програма визначає:

- загальний обсяг навчального навантаження, який поданий у формі навчальних планів (додатки до освітньої програми, окремий файл);

- очікувані результати навчання здобувачів базової середньої освіти, пропонований зміст навчальних предметів, перелік ключових компетентностей та освітніх компонентів, що передбачені освітньою програмою;

- перелік комплектів навчальних програм для дітей з особливими освітніми потребами які мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» та розміщені на офіційному веб-сайті МОН (додаток 1);

- перелік корекційно-розвиткових програм, які мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» та розміщені на офіційному веб-сайті МОН (додаток 3);

- Комплект навчальних програм для дітей з інтелектуальними порушеннями для 5х-10х класів з трудового навчання (додаток 4);

- рекомендовані форми організації освітнього процесу – урок, позаурочні екскурсії, проведення дослідів, виконання творчих завдань, учнівські дослідження, виготовлення моделей, робота з атласами, поширення знань шляхом використання додаткових джерел, мистецька діяльність, спортивні змагання, участь у загальношкільних проектах, психологічна реабілітація тощо;

- та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти.

Загальний обсяг навчального навантаження для здобувачів освіти 5-10-х класів спеціальних закладів загальної середньої освіти складає 6265 годин: для 5-х класів - 875 годин/навчальний рік, для 6-х класів - 980 годин/навчальний рік, для 7-х класів - 1050 годин/навчальний рік, для 8-х, 9-х, 10-х класів - 1120 годин/навчальний рік.

Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані.

Навчальний план визначає зміст і структуру ІІ рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження здобувачів освіти. Навчальний план передбачає реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через навчальні предмети. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов'язкову для всіх спеціальних закладів загальної середньої освіти, у яких навчаються діти з особливими освітніми потребами, та варіативну складову, якою передбачені додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, факультативні, індивідуальні та групові заняття.

Державний стандарт базової та повної загальної середньої освіти складається з семи освітніх галузей «Мови і літератури», «Математика», «Природознавство», «Суспільствознавство», «Мистецтво», «Технології», «Основи здоров'я і фізична культура».

Освітня галузь «Мови і літератури» в навчальних планах реалізується через навчальні предмети: «Українська мова», «Українська література».

Освітня галузь «Математика» реалізується через навчальний предмет: «Математика».

Освітня галузь «Природознавство» реалізується через навчальні предмети: «Природознавство» (5-9 класи), «Географія» (6-9 класи), «Фізика і хімія у побуті» (7-9 класи).

Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізується через навчальні предмети: «Історія України» (7-9 класи), «Я у світі» (5 клас), «Основи правознавства» (10 клас).

Освітня галузь «Мистецтво» реалізується через навчальні предмети: «Образотворче мистецтво та «Музичне мистецтво» (5-8 класи).

Освітня галузь «Технології» реалізується через навчальні предмети «Трудове навчання» (5-10 класи),, «Інформатика» (5-9 класи).

Трудове навчання та професійна орієнтація є важливою складовою освітнього процесу спеціального закладу загальної середньої освіти № 16 .

Крім традиційних профілів трудового навчання, таких як: столярна , картонажно-палітурна ( інтегрований курс), швейна справа, трудове навчання у закладі освіти для розширення уявлень здобувачів освіти з ООП про види трудової діяльності здійснюється за такими актуальними напрямками (варіативні модулі, рекомендовані МОН України):

- комунальна сфера (штукатурно-малярна( інтегрований курс),

- сфера обслуговування (взуттєва, кухарська справа),

- господарсько – побутова сфера (квітникарство),

- декоративно – ужиткове мистецтво(гончарна справа, вишивка бісером, хрестиком, стрічками, декупаж, квілінг, фелтінг, робота із солоним тістом, шкірою, іншими природними матеріалами) (додаток 2).

Це програми рівних можливостей, не розділені за гендерним принципом, обов’язкові для дівчаток і для хлопчиків. Навчання спрямоване не тільки на придбання певних знань, умінь і навичок, а й на корекцію психофізичних особливостей учнів, формування і вдосконалення допрофесійних знань з урахуванням рівня навченості, можливостей дітей, рекомендацій лікарів. Моніторинг працевлаштування випускників свідчить, що більшість із них може оволодівати кваліфікованою працею в межах професій, які запроваджені в закладі освіти.

Освітня галузь «Здоров'я і фізична культура» реалізується навчальними предметами «Основи здоров'я» та «Фізична культура» (5-10 класи. У години з фізичної культури враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів (Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 20.02.2013 р. № 144, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за №410/22942 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів»).

Фізичний розвиток учнів забезпечується шляхом проведення уроків фізичної культури, занять з ритміки, лікувальної фізичної культури.

Навчальний план спеціального закладу загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами включає години корекційно-розвиткових занять, які є складовою освітнього процесу спеціального закладу освіти та визначають особливості функціонування спеціального закладу освіти.

Зміст їх зумовлений особливостями навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти з інтелектуальними порушеннями , створює оптимальні умови для фізичного, інтелектуального, психічного розвитку і реалізується через курси:

«Соціально-побутове орієнтування», «Розвиток мовлення», «Лікувальна фізкультура», «Ритміка».

Корекційно-розвиткові заняття не оцінюються, але ведеться облік годин у журналах встановленого зразка.

Години корекційно- розвиткових занять навчального плану не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів (наказ МОЗ України від 20.02.2013 р. № 144) .

Корекційно-розвиткові заняття проводять педагоги спеціального закладу загальної середньої освіти: вчитель-дефектолог, вчитель-логопед, вчитель фізичної культури, вчитель музичного мистецтва.

Додаткові години, передбачені варіативною складовою навчальних планів використовується на практичні заняття з соціально-побутового орієнтування з урахуванням інтересів та потреб здобувачів освіти.

Розподіл годин передбачений календарним планом, погоджений адміністрацією закладу освіти. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;

Навчання дітей з помірними інтелектуальними порушеннями здійснюється за спеціальними навчальними програмами та (або) за індивідуальною програмою. Змісту освіти адаптований до пізнавальних можливостей учнів, що виявляється у зменшенні обсягу матеріалу, його спрощенні за характером та структурою.

У спеціальних закладах загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами години з фізичної культури враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів (наказ Міністерства охорони здоров'я України від 20.02.2013 № 144, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 14 березня 2013 р. за №410/22942 «Про затвердження Державних санітарних норм та правил «Гігієнічні вимоги до улаштування, утримання і режиму спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей, які потребують корекції фізичного та (aбo) розумового розвитку, та навчально-реабілітаційних центрів».

Повноцінність базової загальної середньої освіти здобувачів освіти спеціальних закладів загальної середньої освіти для дітей з особливими освітніми потребами забезпечується через реалізацію інваріантної, варіативної частин навчального плану та корекційно-розвиткових занять, які фінансуються з бюджету.

Години корекційно-розвиткових занять навчального плану не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.

Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті базової та повної загальної середньої освіти, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання формують ключові компетентностей здобувачів освіти.

№ з/п Ключові компетентності Компоненти
1 Спілкування державною мовою (і рідною - у разі відмінності, українською жестовою або за допомогою альтернативних засобів спілкування) Уміння: (самостійно або за допомогою) ставити запитання та розпізнавати проблему; робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати та перетворювати тексти задач письмово, грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень, поповнювати свій активний та пасивний словниковий запас. Ставлення: розуміння чітких та лаконічних формулювань. Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем.
2 Математична компетентність Уміння: (самостійно або за допомогою) оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об'єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв'язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати та досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях. Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів. Навчальні ресурси: розв'язання математичних задач, зокрема таких, що моделюють реальні життєві ситуації.
3 Основні компетентності у природничих науках і технологіях Уміння: (самостійно або за допомогою) розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища та процеси; користуватися технологічними пристроями. Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови наук, техніки та технологій, усвідомлення ролі наукових ідей у сучасних інформаційних технологіях. Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу.
4 Інформаційно-цифрова компетентність Уміння: (самостійно та за допомогою) структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв'язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень. Ставлення: осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв'язання математичних задач. Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
5 Уміння вчитися впродовж життя Уміння: (самостійно та за допомогою) визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість. Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності. Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії.
6 Ініціативність і підприємливість Уміння: (самостійно та за допомогою) вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії практичності, ефективності з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв'язання життєвого завдання. Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди - це особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших. Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі).
7 Соціальна і громадянська компетентності Уміння: (самостійно та за допомогою) висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою цозицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані. Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; повага до прав людини. Навчальні ресурси: завдання соціального змісту.
8 Обізнаність і самовираження у сфері культури Уміння: (самостійно та за допомогою) висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, (в тому числі за допомогою української жестової мови, альтернативних засобів спілкування) національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування та взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо). Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства. Навчальні ресурси: математичні моделі в різних видах мистецтва.
9 Екологічна грамотність і здорове життя Уміння: (самостійно та за допомогою) аналізувати та оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні та соціальні наслідки рішень. Ставлення: усвідомлення взаємозв'язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне, бережливе відношення до природних ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо. Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя.

Наскрізні лінії є соціально значимими над предметними темами, які допомагають формуванню у здобувачів освіти уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних життєвих ситуаціях.

Навчання з наскрізними лініями реалізується насамперед через:

- Організацію навчального середовища - зміст та цілі наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;

- Окремі предмети - виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від взаємозв»язку предметного циклу із конкретною наскрізною темою, позакласною навчальною та творчою діяльністю та роботою гуртків.

Наскрізна лінія Коротка характеристика
Екологічна безпека й сталий розвиток Формування в здобувачів освіти соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь. Проблематика наскрізної лінії реалізується через завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого ставлення до навколишнього середовища, екології, формування критичного мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку навколишнього середовища і людини.
Громадянська відповідальність Сприятиме формуванню відповідального громадянина, що розуміє принципи та механізми функціонування суспільства. Ця наскрізна лінія засвоюється переважно через колективну діяльність, яка поєднує окремі предмети між собою та розвиває у здобувачів освіти готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок. Вивчення окремого предмета має викликати у здобувачів освіти якомога більше позитивних емоцій, а її зміст - бути націленим на виховання порядності, старанності, систематичності, послідовності, наполегливості та чесності. Приклад вчителя є важливим у формуванні толерантного ставлення один до одного, незалежного від рівня навчальних досягнень та особливостей психофізичного розвитку.
Здоров'я і безпека Завданням наскрізної лінії є становлення здобувача освіти як свідомого громадянина, здатного вести здоровий спосіб життя та формувати навколо себе безпечне життєве середовище. Реалізується через завдання з реальними даними про безпеку та охорону здоров'я (текстові завдання пов'язані з середовищем дорожнього руху, рухом пішоходів транспортних засобів).
Підприємливість і фінансова грамотність Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння здобувачами освіти практичних аспектів фінансових питань, (здійснення заощаджень, інвестування запозичення, страхування кредитування тощо). Реалізується через розв'язування практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів.

Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення здобувачів освіти до різних видів навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість.

Освітня програма спеціального закладу базової середньої освіти для дітей з ; особливими освітніми потребами передбачає досягнення здобувачами освіти результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти.

Додаток 1.

1. Комплект навчальних програм для дітей з інтелектуальними порушеннями для 5-х-10-х класів (українська мова, українська література, Я у світі, історія України, основи правознавства, математика, природознавство, географія, фізика і хімія у побуті, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, трудове навчання, інформатика, основи здоров’я, фізична культура)

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/programi-oligo-8-10-2016-ost.rar

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/4-navchalni-programi-2015-roku-dlya-rozumovo-vidstalix-ditej.zip

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/geogr6-9.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/1324499.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/matem5-10.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/obr-myst5-6.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/osn-zdor5-10.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/prirodo6-9.doc

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/sots5-10.doc

2. Програма корекційно-розвиткової роботи «Соціально-побутове орієнтування» (варіативний модуль «Подорож у життя») для 5х-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Міненко А.В., Грикун А.С).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/programi-socz.-pobut.-orientuvann.-podorozh-u-zhittya-5-10-intelektualni-porushennya.docx

3. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для учнів 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів з помірними інтелектуальними порушеннями (Хайдарова О. С., Блеч Г. О.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/programa-rozv.-movlen.-5-10-dlya-ditej-z-pomirn.-ntelektualnim-porushennyami.doc

4. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Фізика і хімія (в позаурочний час)» для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Дзіядевич Л. Г., Трикоз С. В.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/fizika-i-ximiya-v-pozaurochnij-chas-6-9-klasi-dlya-ditej-z-intelektualnimi-porushennyami.docx

5. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Географія» (у позаурочний час) для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Мальчевська О. П., Трикоз С. В.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/geografiya-v-pozaurochnij-chas-6-9-klas-dlya-ditej-z-intelektualnmi-porush.docx

6. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Театральна логоритміка» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Папета О. В., Іванченко С.В., Гладченко І. В.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/teatralna-logoritmika-5-10-kl-dlya-ditej-z-intelektualnimi-porush.docx

7. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Ритміка» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Редько Л. О., Безкоровайна Л. А., Гладченко І. В.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/ritmika-barabanoterapiya-5-10kl-dlya-ditej-z-intelektualnimi-porush.docx

8. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Лікувальна фізична культура» для 5-10 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями (Бобренко І. В.).

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/korekciini_programy/lfk-5-10-kl-dlya-ditej-z-intelektualnimi-porush.docx

Додаток 2.

Комплект навчальних програм для дітей з інтелектуальними порушеннями для 5х-10х класів з трудового навчання.

1. Чеботарьова О.В. Трудове навчання (Квітникарство) для 5-9 (10) класів. Київ 2016 рік.

2. Синиця О.О., Коваленко М.М. Трудове навчання (Взуттєва справа) для 8-9 класів. Київ 2016 рік.3. Біленко І.О. Трудове навчання (Офісно-палітурна справа) для 8-9 класів. Київ 2016 рік.

4. Кормілець Г.К. Трудове навчання (Штукатурно – малярна справа), 4-10 класи. Київ 2016 рік.

5. Хованова О.А., Чеботарьова О.В., Гарбуз О.В., Гриненко В.Г. Трудове навчання ( Сільськогосподарська праця), 8-10 класи. Київ 2016 рік.

6. Павлюченко О.М., Гаврись С.В. Трудове навчання (Сільськогосподарська справа), 8-10 класи. Київ 2016 рік.

7. Остапенко Л.І., Алєксєєва С.І., Карнаухова Л.О. Трудове навчання (Швейна справа), 8-10 клас. Київ 2016 рік.

8. Молодід А.Б. Професійно-трудове самовизначення «Крок до мети» (варіативний модуль), 10 клас. Київ 2016 рік.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/programi-oligo-8-10-2016-ost.rar

9. Молодід А.Б. – вчитель-методист, вчитель трудового навчання спеціальної школи-інтернату № 16 м. Києва. Київ - 2015

10. Навчальна програма «Декоративно – ужиткове мистецтво» для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями. Укладач: Гаврюш В.О. Київ 2014р.

11. «Трудове навчання (швейна справа) програма для 4-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з інтелектуальними порушеннями». Укладач: Мерсіянова Г.М. Київ 2009р.

12. «Програма гончарної справи для 4-9 кл»( інтегрований курс). Рекомендовано до видання науково-методичної комісією із спеціальної педагогіки ради Міносвіти Укр. №7 від 28.10 93 року. Укладач: Гаврюш В.О. Київ 2014р.

Кiлькiсть переглядiв: 52

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Травень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031